Jak na trakční charakteristiky

Zobrazit předchozí téma Zobrazit následující téma Goto down

Jak na trakční charakteristiky

Příspěvek pro paashi za 15/3/2014, 15:55

Pokud také od simulátoru očekáváte co nejvěrnější zážitek z virtuální jízdy, určitě vás napadlo, že MSTS v tomto ohledu pokulhává. Ne jinak tomu bylo u ORTS, ale díky soustavnému (ač přerušovanému) vývoji lze od verze X.2099 využít uživatelsky přívětivější definici trakčních charakteristik, která (na rozdíl od původních ORTSMaxTractiveForceCurves) podporuje jednotky rychlosti a síly a i samotná definice je pro tvůrce a editory přehlednější. Kromě toho neobsahuje chyby původní definice, která překryla všechny následující řádky ENG souboru a bránila v dalším načítání dat.

Nuže, jak na to?
V první řadě musíte mít k dispozici trakční charakteristiky vozidla. Tady může nastat problém, protože zejména u vozidel se stupňovitou regulací zřejmě narazíte na vysoký počet stupňů kontroléru a tedy i poměrně hustou síť trakčních charakteristik. Pokud nechcete trávit dlouhé zimní večery odčítáním grafů z archivních záznamů, můžete využít buď samostudia s knihami Prof. Jansy (Elektrická trakce 1) či doc. Danzera (Elektrická trakce), nebo navštěvovat některý ze specializovaných studijních oborů (např. na Žilinské univerzitě v Žilině - obor Elektrické pohony se specializací na Elektrickou trakci, kterou garantuje Elektrotechnická fakulta, katedra KVES - tolik malá reklamní vsuvka). U vozidel s plynulou regulací je možné využít obálku trakční charakteristiky (tedy závislost nejvyšší tažné síly na rychlosti). Každopádně se lze různými cestami dopracovat k výsledku, který je vhodné interpretovat např. v tabulkovém editoru, chcete-li - Excelu.

Od verze X.2099 můžete použít definici ve tvaru:
ORTSTractionCharacteristics - začátek bloku a určení počtu řádků a sloupců tabulky
Throttle - vazba trakčních charakteristik na zadání výkonu (polohu kontroléru) - zadává se v poměrných hodnotách, tedy 0 až 1. Pokud vytváříte charakteristiky pro vozidlo se stupňovým kontrolérem, zadávejte ty hodnoty, které jsou uvedeny u definice kontroléru. Shoda těchto dvou informací není podmínkou, ale povede k mírně odlišnému chování.
Table - tabulka trakčních charakteristik. V levém sloupci je uvedena rychlost (včetně jednotek), v dalších sloupcích pak pro každý jeden "stupeň"/nastavení kontroléru tažná síla (včetně jednotek).
kód:

Engine (

        ...

        ORTSTractionCharacteristics (   početŘádkůTabulky       PočetSloupcůTabulky
                Throttle (      0       dalšíHodnotyZadáníVýkonu  1.00    )
                Table (                                                                                                        
                        0km/h   0.00kN  dalšíHodnotyTažnéSíly  100.00kN
                        ...     ...     ...             ...                                                                    
                        160km/h 0.00kN  dalšíHodnotyTažnéSíly  50.00kN                                                                                
                )
        )
        
        ...
        
)

Samozřejmě, že je vhodnější se učit z příkladu. Toto fórum má jistá omezení, co se týče příloh. Proto připojuji odkazy na soubory umístěné na mateřském fóru ORTS:
Odkaz na představení funkce se vzorovými soubory

Výsledný "kód" pro vložení do ENG souboru získáte kopírováním a vložení do textového editoru. Pokud používáte českou nebo slovenskou verzi Excelu (tedy s desetinnými čárkami), je vhodné vložit kopírovanou tabulku do prázdného souboru a "Najít a nahradit" desetinné čárky desetinnými tečkami. Až tento výsledek je vhodný pro vložení do ENG souboru. Text vkládáme do sekce Engine().

Pokud je vše v pořádku, můžeme přistoupit k testování. Pro případ chyby při vytváření dat sleduje ORTS celý proces načítání tabulky a v případě chyby zapisuje upozornění do OpenRailsLog.txt souboru, který vždy při spuštění vytvořený uložený na plochu. Tyto informace vám pomůžou zjistit, co je špatně:
- Interpolator must have at least two rows. - Musíte zadat nejméně dva řádky tabulky - pro nulovou a pro maximální rychlost
- Interpolator throttle vs. num of columns mismatch. - Nesedí počet čísel v řádku "Throttle (" s počtem sloupců tabulky
- Interpolator must have at least three columns. - Musíte zadat alespoň tři sloupce - první sloupec rychlosti, druhý bude nulový (nulová tažná síla) a třetí bude pro maximální tažnou sílu
- Interpolator didn't find a table to load. - přestože byl definován blok ORTSTractionCharacteristics, chybí definice tabulky (slovo "Table")
- Interpolator has found a mismatch between num of rows declared and num of rows given. - nesedí počet řádků definovaný na začátku bloku ORTSTractionCharacteristics s reálným počtem řádků tabulky
- Interpolator has found X data error - x values must be increasing. - hodnoty rychlosti musí narůstat, od nuly do maximální rychlosti
- Interpolator has found a mismatch: num of data doesn't fit the header information. - počet dat nesedí s údaji na začátku bloku ORTSTractionCharacteristics
- Interpolator must have a 'throttle' header row. - v definici musíte uvést řádek "Throttle". Bez něho není možné zodpovědně tabulku sestavit
- Errors found in the Interpolator definition!!! The Interpolator will not work correctly! - pokud jste se dostali až sem, znamená to, že tabulka byla načtena, ale chování trakčních charakteristik bude pravděpodobně velice nereálné.

Pokud bude čas a chuť (hlavně ten čas), pokusím se postupně nahazovat charakteristiky našich vozidel. Věřím, že jako dočasné řešení před uvedením pokročilejších modelů přispěje tento prvek k vašim věrohodnějším zážitkům...
avatar
paashi

Poèet pøíspìvkù : 63
Join date : 09. 07. 13
Location : Zilina

Zobrazit informace o autorovi http://www.openrails.org

Návrat nahoru Goto down

Re: Jak na trakční charakteristiky

Příspěvek pro paashi za 15/3/2014, 16:14

Ještě drobná poznámka - v příspěvku na ElvasTower jsem uvedl charakteristiku řady 162, která je nastavena na "poměrný tah". Bohužel ale nemám informaci o nastavení kontroléru vs. kotevního proudu. V tuto chvíli je to tedy proporcionální, což znamená, že pokud je maximální kotevní proud 1100 A a jmenovitý 680 A (po převinutí do třídy izolace C200), bude jmenovitý proud odpovídat nastavení kontroléru na 62% a hodinový proud (715 A) odpovídat nastavení 65%. Pokud se tedy odvážíte překročit nastavení kontroléru 65%, pravděpodobně vás "nadřízení nepochválí", neboť v standardních situacích byste neměli překračovat jmenovité proudy...

avatar
paashi

Poèet pøíspìvkù : 63
Join date : 09. 07. 13
Location : Zilina

Zobrazit informace o autorovi http://www.openrails.org

Návrat nahoru Goto down

Re: Jak na trakční charakteristiky

Příspěvek pro Howky za 26/3/2014, 18:48

A jak to bude u mašin kde jsou stupně?
avatar
Howky
Admin

Poèet pøíspìvkù : 60
Join date : 09. 07. 13
Age : 26
Location : Přerov

Zobrazit informace o autorovi http://open-rails.forumczech.com

Návrat nahoru Goto down

Re: Jak na trakční charakteristiky

Příspěvek pro Sponsored content


Sponsored content


Návrat nahoru Goto down

Zobrazit předchozí téma Zobrazit následující téma Návrat nahoru


 
Povolení tohoto fóra:
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru